Jumaat, 23 Disember 2011

cloth diaper / lampin moden

nie la CD yang aku borong dari online...hehehe..tapi sebelum tu aku dah try pakai jenama sunny baby n jenama baby land...tapi yang nie aku borong QQbaby nyer CD....ehm..dah 1 bulan lebih aku mencuba....jenama QQ baby nie bagus sbb ada butang lebih kat celah kelengkang...so if poo or pee tak bocor la....insert microfiber die cepat kering....if tak jemur kat luar just jemur bawah kipas pun dah kering keesokan harinyer....



yang kat bawah nie close up nyer gambo CD yang baru smpi...elok jerp ada plastik keras tiap satu CD...plastik tu leh buat simpan berus gigi,syampoo,sabun..leh la bawak lik kampung or kemane ajer nak gie...if nak gie camping ker kan....tak la membazir beli CD n buang gitu jerp plastik tu...


yang nie plak diaper liners...kita lapik kan die kat CD.....so if die poo..tak payah susah2 sental...just buang kan ajer diaper liners bersama poo die....so kene sental sikit jerla....harap nie dpt membantu pengasuh die time anak aku di sana nanti...



die nyer resapan untuk jenama QQ baby ok....tapi disebabkan anak aku nie kuat pee...so die ngam2 3 jam dah kene tukar CD....sbb anak aku suka minum air kosong lebih dari minum susu formula....nie la salah satu cara untuk save kan bajet keluarga kami...tapi if nak bertukar dari pampers pakai buang kepada CD kene ada kerajinan yang tinggi, tapi yang penting skali tanye diri sendiri ada masa tak kita nak uruskan CD anak kita...mmg bertukar senang....tapi nak teruskan memakai CD nie kene strong la kan....kene hari2 cuci if kencing...walaupun boleh tunggu 3 hari baru basuh dalam mesin...tapi still nak cuci dgn air biasa dulu...

lepas bersalin baru la terasa penat cikit untuk menguruskan CD nie...sbb time tu dah ada anak dua...sehari pakai dalam 12 helai paling byk.antar kat pengasuh....so lepas lik keje kene cuci terus...taknak la biarkan bakteria tu merebak if kita tak cuci kan....if sehari pakai dalam 12 keping leh la cuci mesin terus....pastu esok ptg dah kering....tapi tak sume nyer kering....

harap la ada kerajinan dalam diri nie...rajin menguruskan anak,CD,susu ibu,memasak,lipat kain, n mcm2 lagi kan..name pun isteri n ibu pada anak2....kene la bekorban masa n tenaga....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan